Min handlekurv
0
GRUPPERArrow
KURS
KONFERANSER/EVENT
IT SYSTEMERArrow
Shop
Min handlekurv
0
NETTBUTIKK
Meny
Search
Search
Fremtidens tungtransport er her! Dette er et kraftig skritt mot å redusere CO2-utslippene fra ekstra tunge kjøretøy. Med økt satsing på nullutslippsløsninger som elektrisitet og hydrogen, bidrar vi til Norges klimamål og sikrer en grønnere logistikkjede. Omstillingen krever innsats fra hele bransjen, men gevinsten er renere byer og et bedre miljø for alle.

Statens vegvesen sender ny EU-forordning om CO₂-krav for tunge kjøretøy på høring

18.11.2025

Implementering av EØS-regelverk vil innføre mer detaljerte utslippsmål og føre til raskere omstilling mot nullutslippsløsninger. Høringsfrist er 12. desember 2025.

artikkelen fortsetter under annonsen
ASAS
Statens vegvesen har sendt ut et høringsnotat med forslag om endringer i forskriften om krav til CO₂-utslipp for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy. Endringene er nødvendige for å implementere EU-forordning 2025/1045 i norsk rett, som Norge er forpliktet til å følge etter EØS-avtalen.

Korrigerte utslippsstandarder og nye undergrupper
Den nye forordningen endrer gjeldende regelverk for CO₂-utslippsstandarder for tunge kjøretøy, spesielt ved å korrigere beregninger for ekstra tunge kjøretøykombinasjoner (EHC, extra heavy combination lorries). Det er påvist lavere utslipp enn tidligere antatt for disse kjøretøyene, noe som må gjenspeiles for å sikre mest mulig korrekte beregninger av produsentenes spesifikke CO₂-utslipp.

Forordningen innfører også nye og mer detaljerte undergrupper for klassifisering av tunge kjøretøy i klasse N2 og N3. Disse undergruppene vil baseres på faktorer som kjøretøygruppe, kabinetype, motoreffekt og rekkevidde, og vil sikre mer presis rapportering. Også spesialkjøretøy og nullutslippskjøretøy blir henført til spesifikke undergrupper.

Ambisøse reduksjonsmål strekker seg mot 2040
Endringene er en del av et langsiktig arbeid for å skjerpe utslippskravene og akselerere omstillingen til nullutslippstransport. De skjerpede CO₂-reduksjonsmålene for tunge lastebiler over 16 tonn er:

 
  • 2025–2029: 15 prosent reduksjon.
  • 2030–2034: 43 prosent reduksjon.
  • 2035–2039: 64 prosent reduksjon.
  • Fra 2040: 90 prosent reduksjon.
Spesialkjøretøy, som betongbiler og renovasjonskjøretøy, omfattes av særskilte og lavere mål, som reflekterer at deres tekniske reduksjonspotensial er mer begrenset.

Begrensede administrative konsekvenser i Norge
Statens vegvesen vurderer at implementeringen av forordningen ikke vil medføre vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser i Norge, utover selve arbeidet med forskriftsendringen og noe utvidede rapporteringsrutiner. Forordningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel for Norge, og den forventes å bidra til en raskere omstilling til nullutslippslastebiler og -busser i transportsektoren.

Alle berørte parter, importører, fabrikanter og andre interesserte instanser oppfordres til å sette seg inn i forskriftsforslaget.


Statens vegvesen ber om at eventuelle kommentarer til forslaget gis innen 12. desember 2025. Les hele høringsnotatet hos Statens vegvesen her: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/25-298548-endringer-i-co2-forskriften/ 
facebook

SISTE NYTT